Jak dobrze wybrać wodę mineralną?

Oceń:
(1 głos)
Jak dobrze wybrać wodę mineralną?
fot. nkzs / freeimages.com

Woda jest niezbędnym elementem naszego pożywienia. Bierze udział w fundamentalnych funkcjach organizmiu człowieka, tj: transportuje składniki odżywcze do tkanek i komórek, uproszcza wydalanie toksycznych produktów przemiany materii, wspiera metabolizm organizmu, pozwala regulować temperaturę ciała, skurcze mięśni, warunkuje sprawność i wydolność fizyczną. Dodatkowo woda orzeźwia, dodaje energii, wspomaga odchudzanie, utrzymuje równowagę pH ustroju, zapobiega chorobom nerek i serca, chroni przed nowotworami, odżywia skórę i poprawia koncentrację.

W ciągu jednej doby organizm ludzki poprzez skórę, oddychanie i pracę nerek wydala z siebie ok. 2 litry wody. I właśnie przynajmniej 2 litry wody to nasze dzienne jej zapotrzebowanie. Tylko jaką wodę wybrać? I tu pojawia się najważniejsze kryterium – składniki mineralne. Jeszcze do niedawna wodą MINERALNĄ nazywano produkt, który ma min. 1000 mg składników mineralnych w litrze, lecz w ostatnich latach przyjęto tę nazwę dla wszystkich wód wydobywanych z pokładów mineralnych. Dlatego przed sięgnięciem po butelkę należy sprawdzić ową informację na etykiecie. W ogólnym podziale wód mineralnych wyróżnia się 3 typy: niskozmineralizowane (ogólna zawartość jonów – poniżej 500 mg/l), średniozmineralizowane (500-1500 mg/l) i wysokozmineralizowane (powyżej 1500 mg/l). Na co jeszcze powinno się zwrócić uwagę? Otóż właśnie na te jony! W wodzie mineralnej znajduje się ok. 60 ich rodzajów, ale zainteresować nas powinno tyko kilka z nich. Najważniejszymi są magnez (jego dzienne zapotrzebowanie wynosi 300 mg) i wapń (potrzebujemy 800-1200 mg dziennie). Aby woda miała działanie profilaktyczno – zdrowotne należy wybrać taką, która ma co najmniej 50 mg/l zawartości magnezu (a nawet więcej, gdyż nie da się go przedawkować a jego deficyt powoduje poważne komplikacje w organizmie człowieka) i 150 mg/l wapnia. Duże znaczenie fizjologiczne mają zawarte w wodzie wodorowęglany. Ich zawartość powinna wynosić 600 mg/l (większa ilość przy nadkwasocie, mniejsza przy niedokwasocie). Sód ma zbawienne znaczenie dla osób ze wzmożoną aktywnością fizyczną, ale jest także potrzebny latem, kiedy traci się wraz z potem duże ilości soli, wtedy dawka sodu i chlorków powinna wynosić 1500 mg/l. Należy jednak pamiętać o niskich dawkach sodu dla osób ciepiących na choroby serca i nadciśnienie tętnicze. Występujące w wodzie siarczany są wskazane przy wstępnych objawach cukrzycy oraz działają wspomagająco na pracę wątroby i trzustki. Ich zawartość powinna wynosić ok. 200-250 mg/l (większa dawka - do 650 mg/l, przy skłonnościach do zaparć i niestrawności). Bardzo ważnym mikroelementem jest jod, który podobnie jak wodorowęglany wywiera duży wpływ na fizjologię człowieka. Niestety najczęściej występuje w znikomych ilościach, ale wybierając odpowiednią wodę należy się sugerować dawką 0,2 mg/l. Żelazo (w postaci dwuwartościowej) oraz fluor (odpowiedzialny za mineralizację zębów i kości) mają znaczenie we wspomaganiu organizmu tylko wtedy, gdy ich dawka wynosi min. 0,1 mg/l. Za wrażenie smakowe i uczucie orzeźwienia odpowiedzialny jest dwutlenek węgla (nie wskazane picie wody gazowanej przy chorobach strun głosowych i żołądka). Pozostałe, wymieniane na etykietach jony, takie jak potas, brom, miedź, lit czy srebro nie są ważne, gdyż ich ilość jest o wiele mniejsza od zapotrzebowania na nie.

Minerały rozpuszczone w wodzie są łatwo przyswajalne przez ludzki organizm. Wybór wody mineralnej należy dostosować do potrzeb swojego organizmu. Kobiety w ciąży oraz te karmiące piersią powinny wybierać wody ze zwiększoną ilością wapnia i magnezu. Wody średnio- i wysokozmineralizowane nie nadają się do spożywania przez dzieci poniżej 3 roku życia, gdyż wysoka zawartość soli prowadzi do obciążenia nerek maluchów. Najlepiej sięgnąć po wodę niskozmineralizowaną, a przed podaniem przegotować ją.

Najważniejsze jest regularne picie wody. Wypracowanie nawyku picia wody daje niesamowity efekt, jakim jest dobre samopoczucie, a przede wszystkim prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Autor: Klaudia

Komentarze (0)

Inne artykuły

24 triki kuchenne, które warto znać

Kuchnia już dawno wyłamała się ze sztywnych barier postrzegania jej jako narzędzia zaspakajającego naszą potrzebę jedzenia. Dzisiaj jesteśmy świadkami ewolucji gotowania za sprawą łączenia innowacyjnych pomysłów ze starą szkołą. Kiedyś większość czynności wykonywanych przy przygotowywaniu...

Czytaj dalej

Rzeżucha, ach to Ty!

Rzeżucha jest rośliną, którą znamy z domowego parapetu i całkiem słusznie kojarzymy ją z Wielkanocą, ale to tylko część prawdy. Wielkanoc to nic innego jak chrześcijański sposób witania się z wiosną, ale - alleluja! -...

Czytaj dalej
Więcej artykułów