Bogactwo enigmatycznych owoców i warzyw

,
Bogactwo enigmatycznych owoców i warzyw
fot. bhofack2 (photodune.net)

Warzywa i owoce są bardzo cennymi składnikami naszej diety. Są zdrowe, smaczne i bogate w wartościowe witaminy. Wspaniałym jest fakt, iż w dzisiejszych czasach sięgamy po te dary natury chętniej i częściej. Z pewnością każdy z nas ma swoich faworytów, ale istnieje wiele owoców i warzyw, o których nawet nie słyszeliśmy, więc skąd możemy wiedzieć czy nie posmakują nam najbardziej ze wszystkich dotąd poznanych? Na szczęście żyjemy w czasach, w których praktycznie wszystko możemy nabyć w sklepie. Często w  marketach widujemy nowe, nieznane gatunki. Czemu więc ich nie kupić? Warto spróbować!

Ogórek kiwano

Wbrew pozorom jest to owoc, a jego nazwa jest fuzją kiwi i banana. Dojrzale kiwano cechuje się jasnopomarańczową skórką zakończoną licznymi kolcami. Zielono-pomarańczowy miąższ wypełniony nasionkami w smaku jest nieco cierpki, ale bardzo orzeźwiający. Idealnie nadaje się do sałatek, deserów i napoi (skutecznie gasi pragnienie).

Kaki (persymona)

Żółty pomidor o smaku śliwki. Jest bogaty w witaminy A, C, E, K wapń oraz błonnik. Najczęściej spożywa się go wraz ze skórką, jak jabłko. Bardzo słodkie i miękkie kaki jest uwielbiane przez dzieci. Posiada silne właściwości lecznicze - obniża poziom cholesterolu i hamuje rozwój komórek białaczki.

Jarmuż

Dziś zapomniany w średniowieczu był najpopularniejszym zielonym warzywem europejskim. Liście jarmużu cechują się zielonym lub fioletowym kolorem i posiadają szerokie zastosowanie. Przyrządza się z nich sałatki, surówki i zupy. Jest bombą witaminy C! Zawiera witaminy E, K i te z grupy B oraz mnóstwo składników mineralnych. Jest źródłem wapnia i żelaza, działa antynowotworowo i przeciwzapalnie. Lekkostrawny jarmuż smakuje surowy, gotowany i zapiekany.

Pitaja (smoczy owoc)

Kwitnie tylko nocą stąd czasami nazywa się ją Królową Nocy. Jest słodkawym, niskokalorycznym owocem o różowej lub żółtej, kolczastej skórce z białym lub czerwonym miąższem. Można ją obrać lub przekroić i jeść łyżeczką. Najczęściej spożywana jest na surowo, lecz niekiedy stanowi dodatek do herbat, lodów lub win.

Skrzonera (wężymord)

Należy do warzyw korzeniowych. Wyglądem przypomina trochę brunatną siostrę pietruszki. Po obraniu jest biała, soczysta a podczas gotowania zabarwia wodę na czerwono. Doskonały smak dopełnia bogactwo witamin C, E, B1 i B2 oraz magnez, potas, sód wapń, żelazo, fosfor i karoten. Korzeń jest bardzo sycący; podaje się go w postaci ugotowanej, smażonej i zapiekanej. Natomiast listki skrzonery idealnie nadają się na sałatki.

Fenkuł (koper włoski)

Posiada wyrazisty smak z nutą anyżu. Idealny w każdej formie: gotowany, zapiekany, duszony, grillowany; dodawany do zup, sosów, wywarów. Zwalcza kaszel i skurcze a napar z fenkułu idealnie przemywa tłustą skórę. 

Karczoch zwyczajny

Niskokaloryczna jarzyna polecana osobom będącym na diecie. W starożytności karczoch był lekiem na niestrawność, bóle wątroby i nerek. Posiada cynarynę, czyli związek odpowiadający za odchudzanie. Polecany chorym na miażdżycę; zmniejsza poziom cholesterolu, leczy cukrzyce, zapobiega powstawaniu nowotworów, zwalcza trądzik. Spożywa się go w formie ugotowanej.

Batat

Czyli słodki ziemniak, którego miąższ przyjmuje barwę od białej do czerwonej. Wykorzystuje się je na różne sposoby. Produkuje się z nich mąkę, kaszę, makarony, płatki, syropy, alkohol. Podawany w formie gotowanej lub smażonej, idealnie smakuje także w postaci puree. Zawiera witaminę C, kwas foliowy, beta-karoten i magnez. Jest odżywczym warzywem bogatym w błonnik.

Kumkwat

Wygląda jak miniaturowa wydłużona, pomarańcza. Jest orzeźwiającym cytrusem o kwaskowatym smaku. Można spożywać go ze skórką; to idealny składnik konfitur i kompotów. Zapobiega przeziębieniom oraz infekcjom oddechowym. Można go hodować w domowych warunkach.

Jagody goji

Są postrzegane za najzdrowsze owoce świata. Małe czerwone owoce przypominają rodzynki, których smak jest słodki, pozostawiający w ustach przyjemną gorzkawą nutę. Przeciwdziałają starzeniu, są mocnym antyutleniaczem, zawierają cenne antyoksydanty, minerały, witaminy C, A, E i te z grupy B. Bogate w cynk, miedź, selen, wapń i fosfor sprzyjają sportowcom, gdyż są uważane za naturalny, bezpieczny doping.

0 komentarzy

Ciekawe artykuły