Jedzmy kasze, bo warto!

,
Jedzmy kasze, bo warto!
fot. elenathewise (photodune.net)

Znane od wieków stanowiły podstawę żywieniową ludności całego świata. Często gościły na stołach ubogich, prostych ludzi, ale doceniali je także zamożni władcy – królowały w jadłospisie Kazimierza Wielkiego czy Władysława Jagiellończyka. To wszystko dzięki dużemu wyborowi gatunków oraz szerokiemu wachlarzowi sposobów przyrządzania tych ziarenek. Kasza pochodzi z pełnych ziaren, w skutek czego jest bogata w cenne minerały, witaminy oraz błonnik. W XIX wieku wyparta przez ziemniaki dzisiaj wraca na salony. Jest to pocieszający fakt, „bo od kaszy człowiek zdrów!”. Wartości odżywcze kasz plasują się o wiele wyżej nad ryżem, ziemniakami i makaronem. Jedzmy kasze, gdyż są lekkostrawnym źródłem cennych węglowodanów i białka.

Kasza jaglana

Są to maleńkie, okrągłe, żółte ziarenka prosa. Nie zawiera glutenu, nie uczula, jest uwielbiana przez bezglutenowców i weganów, którzy opatentowali tysiące przepisów z jej udziałem. Zarówno współgra z daniami, jak i stanowi ich podstawę – zupa, budyń. Posiada delikatną nutę goryczki. Odpowiednio przygotowana, podana z owocami lub dżemem jest idealnym pomysłem dla wybrednych brzdąców. Przez wiele lat była przez nas niedoceniana, ale wzrost zainteresowania zdrowym trybem życia zachęcił nas do częstszego sięgania po nieznane. Zawiera dużo łatwo przyswajalnego białka, mało skrobi, obfituje w witaminy z grupy B, E, żelazo i miedź. Idealnie współgra z mięsem, rybami, owocami, roślinami strączkowymi; można ją przyrządzić na wodzie, bulionie, mleku, przyprawić wedle uznania.

Posiada dużo właściwości zdrowotnych:

  • działa rozgrzewająco dla wychłodzonego, osłabionego organizmu,
  • neutralizuje nadmiar kwasów żołądkowych, zwalcza zgagę,
  • ma właściwości antywirusowe, usuwa śluz podczas infekcji kaszlu i kataru,
  • jest doskonałym produktem żywieniowym dla osób chorych na celiakię i niedokrwistość,
  • wspomaga funkcjonowanie stawów,
  • zawarta w niej krzemionka wpływa na poprawę wyglądu i stanu skóry, włosów i paznokci,
  • obecna lecytyna poprawia pamięć, uczenie się, koncentrację oraz pomaga w stanach depresyjnych.

Osoby chorujące na niedoczynność tarczycy powinni ją spożywać skromnie i rozważnie, gdyż zawarte w niej nieduże ilości goitrogenów zaburzają metabolizm jodu.

Kasza manna

Często nazywana grysikiem. Są to drobne, jasne ziarenka powstałe z przemiały pszenicy. Wysoka ilość jodu wyróżnia się na tle małej zawartości błonnika, witamin i minerałów. Zawiera dużo skrobi.

Mimo tego posiada kilka zalet:

  • polecana przy chorobach pęcherzyka i dróg żółciowych,
  • lekkostrawna, uwielbiana przez dzieci,
  • szeroko stosowana przy deserach,
  • świetna jako posiłek dla rekonwalescentów pooperacyjnych oraz osób cierpiących na schorzenia przewodu pokarmowego,
  • zwalcza niestrawność i gorączkę.

Niestety zawiera gluten, więc nie jest polecana alergikom.

Kasza gryczana

Niezwykle ceniona, uważana za jedną z najzdrowszych kasz. Produkuje się ją z ziaren gryki. Są to niewielkie, brązowe ziarenka o trójkątnych bokach. Doskonała kasza dla osób starających się utrzymać zgrabną sylwetkę, albowiem niewielka jej ilość zapewnia sytość organizmu i powstrzymuje nagłe napady głodu. Wszystko to za sprawą skrobi i jej powolnemu rozkładowi na glukozę. Istnieją dwa rodzaje kasz gryczanych: niepalona (delikatny smak, kremowy kolor ziaren) i popularniejsza – prażona (intensywny smak, brązowa barwa).

Kilka powodów, dla których warto spożywać właśnie tę kaszę:

  • jest źródłem przeciwutleniaczy; rutyna i kwercetyna wzmacniają naczynia krwionośne,
  • błonnik zawarty w kaszy pobudza perystaltykę jelit, zapobiega zaparciom, zwalcza cholesterol,
  • cenne białko roślinne znacząco wpływa na poprawę nastroju,
  • zawiera dużo kwasu foliowego, magnezu, wapnia, potasu, fosforu, cynku – usprawnia pracę mięśni i układu nerwowego,
  • działa rozgrzewająco, wspomaga pracę wątroby,
  • nie zawiera glutenu,
  • wzmacnia odporność.

Jest szczególnie polecana chorym na serce i posiadającym nieprawidłowe parametry lipidowe. Najczęściej serwowana jest w towarzystwie mięs, ale także gra ważną rolę w daniach wegetariańskich. W połączeniu z sosem grzybowym tworzy niezwykłą fuzję smaków, której nie sposób zapomnieć. Dania z jej udziałem są stosunkowo proste w przygotowaniu, także śmiało wprowadźmy ją do naszego jadłospisu.

Kasza jęczmienna

Jest to najpopularniejsza kasza w kuchni polskiej. Wyróżniamy trzy rodzaje: pęczak (nieoczyszczony, zawiera najwięcej wartości odżywczych), perłową (idealna w dietach lekkostrawnych) i łamaną.

Zalety kaszy jęczmiennej:

  • zawiera dużo błonnika; rozpuszczalny w wodzie ß-glukan daje długie uczucie sytości,
  • obniża poziom złego cholesterolu,
  • działa przeciwzapalnie i antynowotworowo,
  • poprawia wygląd skóry,
  • oczyszcza organizm z toksyn, wzmacnia odporność,
  • zawiera dużą ilość witaminy K i wapnia.
  • zwalcza stany zapalne i choroby jelit,
  • działa moczopędnie,
  • odświeża i ochładza organizm.

Nie polecana chorym na celiakię i dzieciom do 10 roku życia. Pasuje do wielu dań, smakuje zarówno dzieciom jak i dorosłym. Zalecana chorym na nadciśnienie, serce i układ krążenia, nerwicę, cukrzycę a także kobietom w ciąży.

0 komentarzy

Ciekawe artykuły