Migrena - jakiego jedzenia unikać, a jakie jeść?

,
Migrena - jakiego jedzenia unikać, a jakie jeść?
fot. ollyi (photodune.net)

Nasilony, pulsujący ból głowy, zaburzenia widzenia i koncentracji, światłowstręt, wrażliwość na dźwięki i zapachy, nudności, wymioty. Przypadłość, na którą nie pomoże nawet sen. To wszystko, to bardzo skrócony obraz wystąpienia migreny. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że ta dolegliwość ma w zwyczaju dość długi okres występowania, bo od kilku godzin do nawet kilku dni, w których człowiek nie jest w stanie normalnie funkcjonować. Najczęstszymi przyczynami migreny są czynniki genetyczne oraz DIETA. Najłatwiej nabawić się bólu przez głód. Aby uniknąć migreny, powstrzymać kolejny napad lub złagodzić jej przebieg trzeba zmodyfikować swój jadłospis i wprowadzić zmiany w sposobie odżywiania.

Pierwszą, najważniejsza zasadą jest ŚNIADANIE. Po prostu trzeba je jeść. Jest to najważniejszy posiłek dnia, gdyż po nocy następuje spadek cukru we krwi. Dostarcza nam siłę i energię na cały dzień, pobudza nasz umysł i ciało oraz wprowadza w dobry nastrój. Skutkiem niezjedzenia śniadania jest głód, który osłabia nasz organizm obciążając go psychicznie. Następuje spadek nastroju, ograniczenie koncentracji i odporności, w nasz umysł wdzierają się stany lękowe... To wszystko w prosty sposób może spowodować migrenę. Więc pamiętajmy: „Śniadanie zjedz jak cesarz (…)”.

Co jeśli to właśnie w produktach, które zjadamy kryją się czynniki wywołujące migrenę? Można spróbować unikać pewnych rzeczy a innymi wzbogacić swój jadłospis. Produkty, których należy unikać to te zawierające:

  • Tyraminę - czyli twarde sery żółte i pleśniowe, czekolada, cytrusy, czerwone mięso, podroby kurze i wołowe, mocna kawa i herbata, śledzie, słodziki, sos sojowy, czerwone wino, ciemne piwo, awokado, jogurty, maślanki, wszystkie produkty marynowane.
  • Dopaminę - jej źródłem są np. bób, soja, orzechy arachidowe czy groch.
  • Histaminę – np. łosoś, tuńczyk, podsuszane wędliny, kiszona kapusta, pomidory, skorupiaki, keczup.
  • Fenyletylaminę – głównie czekolada.
  • Oktopaminę i synefrynę – najwięcej zawierają owoce cytrusowe.
  • Tryptaminę – np. pomidory, banany, ananas.
  • Dodatki do żywności - glutaminian sodu, przyprawa chińska, Aspartam, aromaty sztuczne i naturalne, białko hydrolizowane pochodzenia roslinnego.
  • Drożdże.

Ponadto powinno się zredukować lub wyeliminować z diety potrawy ciężkostrawne, żywność wysokoprzetworzoną, nadmierne ilości soli i ostrych przypraw, napoje energetyczne i kofeinowe. Nie wolno łączyć w jednym posiłku produktów migrenogennych, np. kawy z czekoladą i orzechami arachidowymi. Należy się wzbronić od łączenia tłuszczów i białka z węglowodanami (np. nie smarować pieczywa masłem).

Jest dużo sprawdzonych produktów, które pomogą złagodzić ból lub nawet uniknąć jego wystąpienia. Oto kilka z nich:

  • Kawa z cytryną.
  • Migdały – zalecane przy pierwszych symptomach migreny. Garść migdałów należy dokładnie, powoli przeżuć a następnie dopiero połknąć.
  • Herbata jałowcowa – rozgniecione ziarna jałowca zalać wrzącą wodą, odstawić na 5 minut, spożywać 3 razy dziennie na dotkliwy ból.
  • Napar z kory wierzby białej – zawiera salicynę, swym działaniem podobną do produktów wchodzących w skład leków przeciwbólowych. Należy pić jedną filiżankę naparu dziennie.
  • Białe sery i mleko.
  • Produkty bogate w witaminę B6 (odpowiedzialną za wzrost poziomu hormonu szczęścia w organizmie)ryby (np. łosoś), mięso, ziemniaki, słonecznik, orzechy włoskie i laskowe.
  • Jajka i chude mięso drobiowe.
  • Zioła – bazylia, pietruszka, tymianek, szczypior, mięta, majeranek, kminek, liść laurowy, koperek, czosnek, pieprz cayenne.
  • Ryż, kasza gryczana, makarony – w zastępstwie tłustych frytek czy pieczonych ziemniaków.
  • Warzywa.
  • Imbir.
  • Woda i napoje niegazowane – nie można dopuścić do odwodnienia organizmu, więc wskazane jest picie min 2l wody dziennie. Urozmaiceniem są świeże soki owocowe i warzywne.
  • Ryby ciepłolubne (np. sum, lin, halibut).

Zalecane jest spożywanie posiłków lekkostrawnych oraz potraw o niskiej zawartości tłuszczu. Warto też zamienić tłuszcze zwierzęce na roślinne (zaopatrzyć się w oliwę z oliwek, gdyż jest bogata w kwasy omega-3, pomocne w zwalczaniu migreny). Dietę uzupełnić w cenny magnez, który łagodzi ból i reguluje pracę układu nerwowego.

0 komentarzy

Ciekawe artykuły